De leegstand in de Nederlandse winkelstraten is vorig jaar flink toegenomen, na vier jaar van afname. Volgens onderzoeksbureau Locatus sloten 2767 winkels de deuren.
Dat komt neer op ongeveer 3 procent van het totale winkelbestand en het is tevens het hoogste aantal in zeker vijftien jaar.
Begin 2019 stond nog 6,7 procent van het totale aantal vierkante meters winkelvloer leeg en dat is opgelopen naar 7,7 procent. Deels komt dit door de sluiting van warenhuisketen Hudson’s Bay.
Dat zorgde voor 0,2 procent extra leegstand. Vooral in de centra van grote steden was vorig jaar sprake van een toename van de leegstand. In de voorgaande jaren ging het daar juist relatief goed. Zo is te zien in de onderstaande grafiek van Locatus.
(Klik voor uitvergroting)
De toegenomen leegstand is volgens het onderzoeksbureau maar voor een deel het gevolg van faillissementen. Verreweg de meeste sluitingen kwamen door zelfstandigen die ervoor kozen om niet meer door te gaan met hun winkel.
Uit de gegevens blijkt verder dat de ombouw van oude winkelpanden tot bijvoorbeeld woningen of kantoren stagneert. Vorig jaar hebben veel minder leegstaande panden een andere functie gekregen dan in de voorgaande jaren. Ook zijn er minder winkelruimtes omgetoverd tot horecazaak.
Locatus vreest dat het aantal ombouwoperaties zonder actief beleid niet zal aantrekken. Daarom zal de leegstand komende periode waarschijnlijk verder oplopen.
Lees meer over retail:
- Modeketens Promiss en Steps halen ruim de helft van hun omzet uit internet – daarom gaat het gros van hun winkels dicht
- Alle filialen van Hudson’s Bay zijn nu dicht, behalve twee vestigingen in Amsterdam en Breda
- Het vertrek van Hudson’s Bay een drama? Dit gebeurde er met de 66 V&D-panden
- Kaalslag in de winkelstraat: de opvallendste faillissementen van de afgelopen 6 jaar, van V&D tot CoolCat